Indrukken... en nog meer indrukken - Reisverslag uit Buéa, Kameroen van Mirte Cofino - WaarBenJij.nu Indrukken... en nog meer indrukken - Reisverslag uit Buéa, Kameroen van Mirte Cofino - WaarBenJij.nu

Indrukken... en nog meer indrukken

Door: Mirte

Blijf op de hoogte en volg Mirte

13 Mei 2007 | Kameroen, Buéa

Het lijkt wel alsof ik hier al maanden zit, zoveel zou ik willen vertellen. Dat gaat helaas niet lukken, want zelfs al probeer ik alles wat ik meemaak vast te leggen in mijn reisdagboek, als ik om half zeven wakker word en mijn ogen uitwrijf ga ik douchen (als er water is), ontbijten en dan naar de school. 's Avonds na het eten ga ik eigenlijk bijna direct slapen, dus er blijft weinig tijd over om vast te leggen wat ik allemaal meemaak en doe.

Op de school is het elke dag een beetje een verrassing wat ik kan gaan doen. Inmiddels heb ik mezelf een paar doelen gesteld, zoals het ontwikkelen van het curriculum samen met Orock (niet Mr. Orock, confusingly enough, ze hebben dezelfde naam maar zijn niet dezelfde persoon: de eerste is Mr. Orock, de groote opperbaas, de tweede de assistent-project coordinator, genaamd Orock Orock, om het nog eens even lekker makkelijk te maken. Ze zijn niet gerelateerd als familie.). Naast het curriculum van de complete vocational unit ga ik het programma voor de Engelse les opzetten, inclusief een remedial teaching programma voor degenen die een enorme achterstand hebben in lezen en schrijven.

De vocational training unit is bedoeld voor jongeren die buiten de boot gevallen zijn in de samenleving, ze hebben soms niet eens de basisschool goed afgerond en hangen wat rond op straat. UAC gaat met ze in gesprek, en op die manier worden ze geselecteerd om gratis een opleiding te gaan volgen. Ze leren houtbewerking, schilderen, elektriciteit en ooit leerden ze ook naaien (nu niet meer). Dit geeft de jongeren de kans om zelf een business op te zetten en op die manier toch nog een wat rooskleurigere toekomst te krijgen.

Door de verschillende achtergronden van de studenten (leeftijd is trouwens 12-20 jaar)is het erg moeilijk om les te geven, zeker in wiskunde en Engels. Ik ga binnenkort overleggen met Takor en Jerry, de docenten van de training unit, over wie er wiskunde gaat geven (dat heet hier professional calculation) en in hoeverre dat overeen gaat komen met wat Bram (NL vrijwilliger die hier nu zit, maar in de zomer vertrekt) heeft gedoceerd. Het bleek namelijk dat professional calculation en Bram's wiskunde naast elkaar gegeven werden, terwijl het in principe bijna precies hetzelfde inhield. Het was overigens niet duidelijk uit de prestaties van de studenten dat ze het eerder hadden gedaan, dus wat dat betreft zeker niet overbodig.

Ik heb voorgesteld om aan het begin van volgend jaar een instaptoets te doen (werd goed ontvangen), zodat een lijn getrokken kan worden om het gemiddelde te bepalen. Daarop kan dan het algemene niveau van de lessen worden gebaseerd, terwijl de jongeren die nauwelijks kunnen lezen en schrijven (er zijn er twee of drie in deze groep) eerst eens daarin bijgespijkerd gaan worden. Niet allemaal zullen ooit echt goed kunnen worden met lezen en schrijven ben ik bang (in Nederland zou je ook niet iemand van het LBO op kunnen lappen tot VWO niveau), maar de basis gaat wel lukken.

Voor nu ga ik de remedial classes geven, terwijl Rosemarie doorgaat met het geven van Engels zoals ze tot nu toe heeft gedaan. Volgend jaar begin ik vanaf een nog lager niveau, zodat een groot deel (hopelijk) mee kan komen. In elk geval is dat voor mij ook iets tastbaars om mee te kunnen beginnen, en iets wat ik eerder heb gedaan (op het CCNV).

Ik zie dat ik nog maar 8 minuten te gaan heb, dus ik moet mijn verhaal gaan afronden. En dat terwijl ik nog maar halverwege mijn belevenissen ben! Nou ja. Hetgene dat me echt heel erg bezighoud is dat ze hier zo weinig middelen hebben, waardoor dingen soms vastlopen op gebrek aan materiaal. De vocational unit kan dankzij het werk van Bram en Rosemarie binnenkort in gebruik worden genomen, dus dat geeft weer perspectief omdat de kids nu alleen maar theorielessen krijgen op een praktijkopleiding bij gebrek aan ruimte -- niet erg motiverend voor ze natuurlijk! Donaties zijn hier echt heel belangrijk, en dat is aan de ene kant goed, maar ook wel schokkend. Gelukkig is de organisatie verder wel stabiel.

Ikzelf daarentegen ben qua gezondheid niet helemaal stabiel. Nogal ziek geweest afgelopen dagen, maar ik ben weer ietsie beter. Ik hoop wel dat dit geen wekelijks voorkomend ritueel gaat worden!

Volgende keer probeer ik een paar foto's te posten. Het ga jullie allemaal goed daar in Nederland, denk veel aan jullie (hoe was het volleybalweekend? En wat goed, Uberfliegerz in de B :))

Tot schrijfs! Knuffels waar van toepassing en anders gegroet,
Mirte

  • 13 Mei 2007 - 18:39

    Sonja:

    Hoi Mirte,
    leuk om te lezen hoe het met je gaat. Hopelijk knap je snel weer op, om voorlopig maar niet meer ziek te worden! Grappig om te lezen dat je dan toch in het onderwijs belandt en niet eens het eenvoudigst, met dat niveauverschil.
    Hier ben ik momenteel met de kinderen bezig met day-for-change, een actie over microkrediet. De kinderen hebben een mikrokrediet gekregen (€ 20,00) en hebben daar een schoonmaakbedrijfje van opgezet. Emmer, sponzen en sop zijn aangeschaft en tot nu toe is er ruim €300,00 mee verdiend. Dit geld gaat weer terug naar de organisatie, die het uitgeeft als mikrokrediet aan landen waar dat nodig is. Kameroen stond ook op het lijstje. De mensen aan wie een mikrokrediet verstrekt wordt, hebben dan nog wel begeleiding nodig, hoe dit krediet het best te besteden. Zie jij hier iets van terug in de praktijk?
    Succes en heel veel plezier! Liefs, Sonja

  • 13 Mei 2007 - 19:38

    Jos:

    Klinkt inderdaad erg indrukwekkend! Tof trouwens dat je nu op internet je belevenissen publiceert!
    Beterschap en succes down there!!

  • 13 Mei 2007 - 21:13

    Henk:

    mmm...je vertelt niets over die traditionele bruiloft...symptomatisch?

  • 13 Mei 2007 - 22:17

    Hedwig:

    Hey! Wow, het klinkt alsof het best moeilijk werk is daar, maar het is ook wel duidelijk dat het meer dan nodig is, en het zal ook wel erg satisfying zijn. Ik hoop dat het ziekjes zijn overgaat, het is vaak gewoon even wennen aan de nieuwe omgeving, het zal vast beter gaan hierna. Veel succes nog, en vergeet niet ook af en toe plezier te maken!

  • 14 Mei 2007 - 00:56

    Anne:

    Klinkt erg interessant wat je daar allemaal doet Mirte! Heel veel succes en blijf vooral verhalen posten!

  • 16 Mei 2007 - 19:12

    Rik :

    Hey Mittie. Goed om van je te horen!Het weekendje was erg geslaagd. Met veel lekker eten, lichte inspannende ontspannende bezigheden en voor sommigen veel bier, mooie locatie en gezellige mensen. Er ontbrak maar een iets en dat was jij haha slijm, slijm. K heb gister ingevallen bij Uberfliegers.Het mocht helaas niet helpen 2-1 verlies. Verder hier alles goed. Blijf gezond en tot het volgende bezoekje aan de site!

  • 18 Mei 2007 - 12:08

    Maaike:

    Hej Mirte,
    Dat ik nou via via moet horen dat je in Kameroen zit.. slecht hoor, haha! Een hoop indrukken inderdaad! Klinkt erg interessant allemaal! Ik wens je een ontzettend mooie tijd toe!
    Groetjes vanuit hetzelfde continent (haha), Maaike

  • 21 Mei 2007 - 09:07

    Oop:

    zie met belangstelling uit nar eerste fotos.Hoe is het met de ziektetjes? Waar bestaat het eten uit? Veel rijst? We volgen je verslagen met heel veel belangstelling. We zouden waslijsten met vragen kunnen stellen, maar dat bezorgt je te veel werk. Dus dikke knuffel van ons beiden.

  • 21 Mei 2007 - 13:34

    Oma T:

    hallo mirte,
    Zo te lezen heb je prima naar je zin, ook al moet je een paar ongemakken zien te overwinnen en dat zal zeker wel lukken. Je fotoboek is al door vele handen gegaan en iedereen is verrukt over die mooiemuitgave, met de mooie scherpe foto"s.Soms wel een beetje te scherp, als je begrijpt wat ik bedoel.!!!!
    Ik blijf je volgen en dat is toch wel het fantastische van een computer!!
    Je spreekt over volgend jaar??
    Ben je van plan nog langer te blijven?
    Lieve Mirte, keep smiling jij krijgt de kinderen wel op e rails!
    Liefs oma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kameroen, Buéa

UAC 2007

Recente Reisverslagen:

01 Mei 2008

Kameroen revisited: een jaar geleden

13 December 2007

Doucement, doucement....

29 November 2007

Pictures and a sort-of short story :D

23 November 2007

!!!

13 November 2007

Asha for spam!
Mirte

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 270
Totaal aantal bezoekers 76040

Voorgaande reizen:

01 Mei 2007 - 19 December 2007

UAC 2007

Landen bezocht: